fbpx

Læsetid 10 min.

Onlinelæring med succes!

I dette indlæg vil jeg fremhæve de 5 vigtigste punkter, der, efter min mening, er helt fundamentale for at få succes med onlinelæring og videndeling. 

Udgangspunktet er at give min personlige og faglige holdning til nedenstående udsagn, som jeg ofte er stødt på!

– “Jeg bruger ikke onlinekurser, onlinelæring eller onlinemøder i min virksomhed, fordi jeg er bange for at miste relationen og kontakten til mine kunder, deltagere eller medarbejdere….”

Nr. 1 af en række blogindlæg om: Onlinelæring med succes.

Indlægget er nr. 1 ud af en række blogindlæg i løbet af 2020, hvor jeg vil give eksempler, ideer og løsninger på de 5 punkter, jeg beskriver her.

Du får også en guide med de 5 punkter lige til at skrive ud og hænge op! Brug den som huskeseddel, når du går online med læring og videndeling.

Nemt & Tilgængeligt

Dette er første trin til overhovedet at komme i gang.

Dine kunder eller medarbejdere skal kunne se og tilgå onlineressourcer og viden – helt uden problemer. De skal opfatte onlineuniverset som en reel mulighed og hjælp for dem og IKKE som en forhindring.

Hvis indgangen til onlineuniverset bliver spærret af besværlige procedurer eller logins, kommer man slet ikke i gang!

Hvis indgangen ikke passer ind i virksomhedens andre systemer og layout eller er usynlig/svær at finde og administrere, så er slaget tabt på forhånd.

Fremtidens Læring – Mobile-First-Design – Med i lommen!

Fremtidens læring og videndeling er med i lommen!

Det betyder, at man kan tilgå de personlige lærings- og vidensressourcer ligeså nemt, som når du tjekker din vejr-app eller din netbank, nemlig via din telefon.

Mobile-first-design betyder, at det bagvedliggende layout og system er opbygget, så alle funktioner kan tilgås via telefonen – det er ikke kun responsivt, men direkte designet til mobilen. 

Onlinelæring med succes - punkt 2

Enkel & Tydelig Ramme!

Skab en klar og tydelig ramme omkring onlinelæring og videndeling.

Hvis en deltager ikke umiddelbart kan få adgang til ressourcerne og finde præcis det, han søger indenfor relativ kort tid, bliver han forvirret, mister overblik og motivation.

En enkel og tydelig ramme omkring læringsforløb, med indbygget progression og support, giver mening og værdi for den deltagende.

Indholdet skal pakkes og rammes ind med en trin-for-trin oversigt og forklaringer. 

Deltageren får mulighed for at koncentrere sig om indholdet og egen proces – UDEN at logge ind i 7 forskellige systemer, eller se 50 videoer igennem for at finde den rette information.

Overskuelighed = Ét system – Én indgang!

Overskuelighed for deltageren!

Der skabes ro til læring ved at samle alt på ét sted.

Alle ressourcer, viden, opgaver, resultater og møder skal kunne ses og tilgås fra det samme system – Eksempelvis et LMS – (Learning Management System).

Systemet er designet og tilrettelagt, så der skabes de bedste læringsbetingelser og opfølgningsmuligheder for både deltager, underviser og administrator.

Overskuelighed for administrator og underviser!

Skab den optimale læringsramme, spillebane og indhold, med mulighed for både solo-løb, samarbejde og support.

Her kan dine deltagere selv drible rundt og gøre brug af ressourcerne, i rette tid, i rette mængde og på rette sted. 

Onlinelæring med succes - Nr 3

Målrettet Læring

For at læring skal have mulighed for at finde sted, må emnet og konteksten have betydning og mening for den enkelte.

Læringsstrategi og undervisning skal være personligt, målrettet og struktureret. Det skal passe præcis ind i de behov og de ønsker, den enkelte har.

Differentieret og personlig undervisning bliver en leg, når vi bruger onlineressourcer pædagogisk, didaktisk og smart. 

Du får nemlig mulighed for at lave en ressourcebank med alle dine materialer, opgaver og aktuelle input, hvor du med et enkelt klik kan hente dine ressourcer ind, når der opstår et behov.

Skræddersyet Læring

Du kan skræddersy forløb helt ned på individniveau, samtidig med du har dine standard- og gruppeforløb. 

Som underviser får du frihed og mulighed for at koncentrere dig om dine deltagere – UDEN at skulle vende fokus væk fra dem, fordi du har travlt med at forklare ting på tavlen!

I stedet får du overskud til at lytte til de vigtige spørgsmål og måske opfange den lille uudtalte usikkerhed, så du kan give præcis den hjælp og vejledning, de har behov for.

At undervise – At vise undere…

Målrettet og skræddersyet læring til den enkelte, med mulighed for hurtig omstrukturering, ekstra ressourcer og personlig opfølgning.

Det er “Just-in-time-learning” og læring undervejs.

Social Læring

Ny viden, kompetencer og læring skal sættes ind i den praktiske hverdag, for det giver mening. På rette tid og sted, så motivationen til at sætte ny viden i spil er i top, sammen med andre i sociale sammenhænge.

Det skal være nemt at dele viden og informationer, og der skal samtidig være plads til deltagelse og afprøvning på den enkeltes præmisser, men i en social og relevant sammenhæng.

Deltagerne får kompetenceudvikling og informationer præcis på det niveau og på det tidspunkt, der passer ind i den enkeltes funktion, behov og læreproces. 

Fremtiden er digital og bæredygtig

Fremtidens digitalisering og brugen af onlineressourcer i en læreproces gør, at vi sprænger nogle faste rammer, som tid, sted og frekvens. 

Fokus bliver et fælles læringsmål, med individuelle hensyn og nye muligheder for støtte og afprøvning. Målrettet den hverdag man sidder i med relevante samarbejdspartnere og arbejdsopgaver.

Der skabes værdi og bæredygtighed i form af reduceret transporttid og effektiv arbejdstid.

Tid der kan gå til implementering, afprøvning og træning af kompetencer, i stedet for at sidde i en bil på landevejen og udlede CO2.

Onlinelæring med succes - punkt 5

Skal vi ikke mødes?

Men skal vi så ALDRIG mødes? Spørger du nok…

Selvfølgelig skal vi mødes – det er der, magien opstår!

Når talen falder på digitalisering, onlinekurser og onlinelæring er forestillingen tit, at man sidder helt alene foran sin skærm. Helt uden kontakt eller interaktion. Fuldstændig overladt til sig selv.

Læringsrummet eller møderummet, hvor man skelner imellem face-to-face-undervisning og online-undervisning er det afgørende her!

Face-to-face opfattes tit, som det fysiske møde i et fysisk rum (on site). Hvor online-undervisning/møde, opfattes som et IKKE face-to-face-møde!

MEN grænserne udviskes i onlinerummet, hvis der skabes aktiv deltagelse, inddragelse og medindflydelse. Online live-sessionen BLIVER et face-to-face-møde! 

Online eller On Site?

Hvis man anvender online live-sessioner, som en aktiv, didaktisk og strategisk ramme omkring læreprocessen og mødeafholdelsen, får man den personlige relation og kontakt.

Og ja – man kan godt være en aktiv deltager på et onlinemøde eller have fokus på interaktion, feedback og vejledning i et onlinelæringsforløb og på et onlinekursus.

Ved at inddrage og planlægge sin onlinelæring med live-sessioner (enten on site eller online) tilføjer man en helt anden dimension og kvalitet til onlinelæring. Det, der afgør, om du får succes med onlinelæring!

Her kan du få skabt den gode relation og rum til kommunikation = Den Personlige Læring Online!

Onlinelæring med succes?

Ved at digitalisere og inddrage et onlineunivers får man et hjælpemiddel, hvor den enkelte kan få forklaringer og informationer det antal gange og med den differentiering af læringsressourcer, der lige netop passer!

Hverken mere eller mindre!

En værdineutral læringsressource man kan konsultere – uden at den enkeltes identitet, ressourcer eller tid bliver kompromitteret. 

Min erfaring har vist mig, at kontakten og relationen virkelig kan dyrkes, udvikles og få succes, når vi anvender de teknologiske og digitale muligheder smart og pædagogisk.

Men det skal være enkelt – med struktur, personlighed og kvalitet! 

Næste blogindlæg & Take away

Læs med i de næste blogindlæg, der vil gå mere i dybden med hvert enkelt punkt og give dig viden, ideer og løsninger til at få succes med din onlinelæring! 

Du kan downloade guiden med de 5 punkter herunder!

Hvis du gerne vil have mere inspiration til et Online Mindset – kan du downloade min “4-Trins guide til et Online Mindset” HER

Download en guide og tjekliste til Onlinemøder & Virtuelle Læringsrum HER 

Lyt til podcast: Rubæk & Eckersberg – Online læring i en digital tidsalder.

Online Læring med succes - De 5 punkter

Brug for en snak om online arbejdspladser, møder eller uddannelse?

Få 30 min. gratis rådgivning enten pr. telefon eller via et online møde!